Seuraa sähköpostitse


KAUPALLINEN YHTEISTYÖ - BACK ON TRACK


Ei liene shokeeraava uutinen, että selän ja niska-hartiaseudun kivut ovat yksi suomalaisten yleisimmistä vaivoista. Myös minä kuulun siihen kolmannekseen työikäisistä suomalaisista, jolla on viimeksi kuluneen kuukauden aikana ollut alaselän kipua. Sen lisäksi olen kärsinyt niska- ja hartiajumeista niin kauan kuin muistan. Tähän on varmasti syynä sekin, että viime vuosina työni on ollut hyvin istumapainotteista, vaikka olenkin pyrkinyt olemaan aktiivisempi liikkuja.

Kun Googleen naputtelee sanan "istumatyö", tulos saattaa hätkähdyttää herkintä ja havahduttaa istumatyöhön rutinoituneen siihen, miten turmiollista istuminen todellisuudessa on. Hakutulokset nimittäin kertovat istumisen olevan "vaarallisempaa kuin luultiin", "lisäävän ennenaikaisen kuoleman riskiä" ja olevan "suuri riski terveydelle". Itse vietin aikoinaan pahimpina päivinä koneen äärellä 12 tuntia päivässä - toisinaan ylikin. Nykyään olen pyrkinyt säätelemään työaikani tarkemmin ja sisällyttämään siihen myös liikkumista, minkä kotitoimisto mahdollistaa. Yritän tehdä edes pienen lihaksia vahvistavan tehotreenin tai lähteä käymään lenkillä. Se tekee hyvää paitsi kropalle, myös mielelle, koska liikkuminen pistää ajatukset liikkeelle. Olo tuntuu paljon tuotteliaammalta taukoliikunnan jälkeen. 


Lyhyiden tehotreenien ja lenkkeilyn lisäksi Hot Yin Jooga on ollut itselläni suureksi avuksi lihasjumeihin, sillä siinä syvennytään nimenomaan pitkiin venytyksiin, jotka kestävät useita minuutteja. Hot-nimitys tulee siitä, että venytykset tehdään noin +32 asteen lämpötilassa. Tarkoitus ei ole taipua ääriasentoihin, vaan tärkeintä on pitää lihakset mahdollisimman rentoina. Kroppaa ei siis pakoteta mihinkään, vaan venytys syvenee pikkuhiljaa, kun keho rentoutuu ja antaa periksi. Olo tuntuukin melkein kuin toiselta ihmiseltä 90 minuutin joogasession jälkeen.


Helppokäyttöinen Welltex-teippi lihasjännitykseen ja kipuun


Koska en kuitenkaan ole superihminen (vaikka liian usein erehdyn sitä yrittämään), tulee eteen myös niitä päiviä, joina huomaan jättäväni joogan töiden takia väliin tai toteavani, etten "ehdi" lenkille. Varsinkin iltaisin liikkumisen väliin jättäminen kostautuu, koska silloin kipu saattaa olla jo niin tuskallista, että se tekee nukahtamisesta lähes mahdotonta. Ja jos turvautuisin aina särkylääkkeisiin, saisin popsia niitä aivan liikaa. Siksi olenkin kokeillut kaikkea muuta mahdollista piikkimatoista kylmägeeleihin ja muotoutuviin tyynyihin. Käytän myös toisinaan lannerangan tyynyä työtuolini lisävarusteena. Siitä lisää löytyy blogista täältä.

Lisäksi olen jo kolmen vuoden ajan turvautunut teippailuun. Kyse ei kuitenkaan ole kinesioteipistä, jossa teipin vetosuunnalla ja asettelemisella on olennainen merkitys. Tämä on nimittäin teippi, jota kuka tahansa pystyy käyttämään kotona - myös ollessaan yksin ja ilman ulkopuolista apua. Et siis tarvitse teipin kiinnittämiseen alaan perehtyneitä asiantuntijoita, mitään erityisiä taitoja tai vaikeaselkoisten ohjeiden tarkkaa noudattamista. Back On Trackin Welltex-teipissä riittää, että pala laitetaan siihen kohtaan, jossa tuntuu kipua ja särkyä. Niin yksinkertaista, mutta toimivaa.




Welltex-teipin vaikutus perustuu sen verenkiertoa lisäävään vaikutukseen


Welltex-teippi on siitä loistava, että sen vaikutuksen huomaa jo lyhyessä ajassa. Teipatussa ihoalueessa alkaa jo muutaman minuutin kuluttua tuntua lämpöä. Tämä johtuu siitä, että kuten muiden Welltex-tuotteiden, myös teipin vaikutus perustuu sen verenkiertoa lisäävään vaikutukseen, sillä se heijastaa kehon lämpöä. Juuri tuo pitkäaaltoinen lämpösäteily on se, joka vilkastuttaa verenkiertoa, jolloin lihakset alkavat rentoutua ja kipu laantua.

Teippiä voi käyttää vaikka jalkoihin, käsivarsiin tai missä kipua tuntuukaan. Itse olen pääasiassa käyttänyt teippiä hartiaseudun alueella, selässä ja toisinaan ranteissa, kun niitä alkaa särkeä. Hartioille teippi on suhteellisen helppo saada itsekin ja myös selkään onnistun sen lätkäisemään itse, koska teipin ei tosiaan tarvitse olla sentilleen suorassa. Kunhan se vain osuu kipukohdan päälle. Teippaan monesti hartiat iltaisin ennen nukkumaanmenoa, jos ne ovat todella kipeät ja jumissa, jolloin saan paremmin nukutuksi. Samoin työpäivänä teipit auttavat niska-hartiaseudun särkyyn, jotta se ei vie kaikkea huomiota työnteosta. Liikkumisen tuomaa helpotusta se ei tokikaan korvaa, mutta se on toiminut hyvänä tukena ja välillä myös todellisena pelastajana tiukan paikan tullen.





Sopivankokoisen teipinpalan voi helposti leikata 5 metrin rullasta, joka on laadukkaaksi ja toimivaksi tuotteeksi varsin edullinen. Yhdelle metrille jää nimittäin hintaa vain 3,80 euroa. Ja vaikka teippi onkin kotikäytössä monen mieleen juuri helppokäyttöisyytensä vuoksi, on se myös monien huippu-urheilijoiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien suosima, sillä se nopeuttaa palautumista ja laskee samalla mahdollista turvotusta kipualueelta.

Jos siis kärsit jumiutuneista lihaksista, selkäkivusta tai särystä, uskallan kolmen vuoden käytön perusteella antaa tälle supersuositukseni! Welltex-teippiä voit tilata suoraan Back on Trackin nettisivuilta ja tuotetta saa myös esimerkiksi Kärkkäiseltä ja Ruohonjuuresta. Paikkakuntakohtaisen lähimmän jälleenmyyjäsi voit tarkistaa täältä.

Ensimmäisen postaukseni tuotteesta vuodelta 2018 voit halutessasi lukaista täältä. Blogistani löydät myös runsaasti muita postauksia liittyen Back on Trackin tuotteisiin, joita olen käyttänyt päivittäin vuodesta 2017. 


Muita selkäkivusta tai niska-hartiasärystä kärsiviä? Olisi kiva kuulla, mitä kaikkea olette vaivoja helpottaaksenne kokeilleet ja kuuluuko teippailu niihin? 









1 kommentti:

  1. Onpa mielenkiintoinen tuote - itse olen kinesioteipin vannoutunut käyttäjä, sillä se on harvoja tapoja lieventää kiputiloja oikeasti. :) Ehkäpätä tätäkin voisin testata. T. Eeva / https://rabbitglow.fi/

    VastaaPoista

Jokainen kommentti ilahduttaa!