Seuraa sähköpostitse




*mainoslinkit merkitty

Kukkaterapiatipat ja yrttiuutteet ovat kummatkin asioita, joista en vielä muutama vuosi sitten tiennyt hölkäsen pöläystäkään. En tiennyt, koska aihe ei kiinnostanut. Se tuntui olevan enemmän niille hyvinvointi-ihmisille, joista minulla oli omat ennakkoluuloni ja joista itse koin olevani yhtä kaukana kuin Helsinki Rovaniemestä. Elin elämääni oravanpyörässä, jossa juoksin ympyrää toisensa perään, pysähtymättä miettimään, mitä todellisuudessa elämältäni haluan.

Tuntuu, että viime vuosina ajatusmaailmani on muuttunut hyvin monesta asiasta. Se on muotoutunut hiljalleen toisenlaiseksi, mitä vaikkapa 10 vuotta sitten. Se vaikuttaa toki, että ikää on tullut lisää, mutta olen myös joutunut viime vuosina pakon kautta opettelemaan hyvinvoinnin perimmäisen merkityksen. Pakon kautta siksi, että esimerkiksi burnout ja muut elämän mutkat ovat vieneet peilin eteen ja saaneet näkemään itseni, elämän ja hyvinvoinnin ihan uudesta näkökulmasta.




Siinä missä ennen ajattelin hyvinvoinnin olevan yksinkertainen neljän palan palapeli, jossa ravinto, uni, lepo ja liikunta ovat tasapainoisena liittona, olen ymmärtänyt, että oikeasti se on paljon muutakin. Hyvinvointiin vaikuttaa millaisilla ihmisillä itsensä ympäröi, miten viettää aikansa ja onko elämässä tilaa (ja antaako tilaa) niille asioille, joista todella nauttii.

Hyvinvointi ei ole pelkästään täydellisesti suunniteltua syömistä tai aktiiviliikkujan arkea - jos ollenkaan. Se ei ole yleisesti tärkeinä pidettyjen asioiden ylisuorittamista. Ainoastaan sitä, että elämässä ovat sopusoinnussa ne palaset, jotka itselle ovat tärkeitä ja joista oma onni koostuu. Siksi hyvinvointi on meille jokaiselle eri asioita, vaikka yleisellä tasolla siitä on helppo puhuakin. Palasten sisältö kuitenkin vaihtelee, koska kaikki me olemme erilaisia.




Siankärsämö ja muut yrttiuutteet kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tueksi


Nykyään olen se ihminen, joka haluaa voida kokonaisvaltaisesti hyvin. Minua kiinnostavat erilaiset keinot, joilla voi vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja mielellään lisätä sitä. Vuoden 2019 alussa löysin Yin Joogan, josta on tullut itselleni henkireikä. Blogista löytyykin aiheesta kirjoittamani postaus "Mihin kaikkeen jooga auttaa?", sillä siitä on apua yllättävän moneen. Olen myös iloinen, että moni teistä on kertonut löytäneensä Yin Joogan ilon tuon postauksen kautta ja saanut rohkaisua kokeilla lajia. Itselläni se on vähentänyt muun muassa ahdistusta ja auttanut keskittymään hetkeen.

Viime vuonna innostuin myös Frantsilan yrttiuutteista ja kukkaterapiatipoista. Toki olin jo aiemmin kokenut tietyt yrtit hyödylliseksi ruuanlaitossa ja eteeristen öljyjen sekä teen muodossa. Iltaisin nautittu kamomillatee rauhoittaa ja unettaa juuri sopivasti, siinä missä piparminttu helpottaa vatsakipua ja parantaa ruuansulatusta. Yrttejä voi kuitenkin hyödyntää arjessa kätevästi myös siten, että tipauttaa muutaman tipan vesilasillisen sekaan.




Käytänkin *Frantsilan Siankärsämöä jo viidettä pullollista. Ostin sen aikoinaan kokeiluun vatsan hyvinvoinnin tukemiseksi, sillä sen kerrottiin parantavan ruuansulatusta. Sen lisäksi Siankärsämö on kuitenkin loistava myös vastustuskyvyn parantamiseen. Korona-aikana (ja muutenkin syksyn flunssakautena) se olisikin varmasti monelle arkeen tarpeellinen ja toimiva lisä.

Siankärsämöä voi käyttää esimerkiksi parin viikon kuurina tai tarpeen vaatiessa. Itsekään en siis välttämättä käytä sitä päivittäin, mutta silloin kun käytän, laitan 15-20 tippaa yrttiuutetta vesilasiin, kuten ohjeessa suositellaan. Maun voisi olettaa olevan yrttinen tai kitkerä, mutta vesilasillisen joukossa maku muuttuu jännän pullataikinamaiseksi. Muutama tippa menee siis melkein kuin huomaamatta veden joukossa!




*Suomalaiset Aputipat ovat puolestaan olleet minulla aina käytössä, kun stressaa, ahdistaa tai käyn ylikierroksilla. Niitä suositellaan mielen tasapainoon vaikeissa elämäntilanteissa, henkisenä tukena kriiseissä, ahdistukseen, kiputiloihin ja minäkuvaa eheyttämään, selkeyttämällä ongelmia. Tiputan yleensä 4 tippaa vesilasiin hektisen työpäivän aikana tai illalla ennen nukkumaanmenoa. Joskus laitan muutaman tipan vesipulloon, jonka otan mukaan Yin Joogaan.

Jos vaikutusten suhteen on skeptinen, kannattaa itse testata avoimin mielin ja katsoa, miten tipat oikeasti omassa arjessa vaikuttavat. Siksi en tässäkään lupaa vaikutuksia tai tuloksia, vaan kerron siitä, miten olen itse kokenut tuotteiden vaikuttavan omassa käytössäni. Olen siis kokenut kummatkin toimiviksi, tuntien niiden vaikutukset. Käytössäni on myös *Kylmänroppi, joka on mainio sairastellessa tai flunssan tehdessä tuloaan.

Kaikki Frantsilan yrttiuutteet löytyvät Hyvinvoinnin Tavaratalon valikoimasta *täältä ja *Kukkaterapiatipat täältä. Tuotteesta löytyy tietenkin myös runsaasti tietoa Frantsilan omilta sivuilta, jossa kerrotaan, kuinka Frantsila kerää kasvit käsin, kun ne ovat tuoreimmillaan ja elinvoimaisimmillaan. Sen jälkeen ne joko uutetaan tuoreena tai kuivataan nopeasti matalassa lämpötilassa kasvien luonnollisten ominaisuuksien säilyttämiseksi ja mikrobiologisen puhtauden takaamiseksi. Myös kasvien puhtautta ja tehoa testataan säännölllisesti. Frantsila on erikoistunut luonnonmukaisten terveyttä edistävien tuotteiden valmistukseen jo vuodesta 1981 ja on yrttien luomuviljelyn edelläkävijä Pohjoismaissa.

Osa tuotteista saatavilla myös *iki-ihanasta TwistBe:stä, kuten *Frantsilan Siankärsämö Yrttiuute.


Onko teillä kokemuksia Frantsilan yrttiuutteista? Kiinnostaako aihe muuten?











Ei kommentteja

Jokainen kommentti ilahduttaa!