tiistai 28. maaliskuuta 2017

Monin verroin vakuuttava Q10



Taisin jo aiemmin mainita, että ihoni on viime kuukausina ollut ilahduttavan hyvässä kunnossa. Esse-jakso tervehdytti ihoani näkyvästi, mutta tuskinpa vaikutukset olisivat kestäneet näin pitkään, ellei jotain muitakin muutoksia olisi tapahtunut. Vettä olen juonut riittävästi aina, mutta nyt olen pyrkinyt myös ulkoilemaan säännöllisesti ja sairasteluni jälkeen panostanut pidempiin yöuniin. Uskon myös sen vaikuttaneen ihoni kuntoon, että olen käyttänyt aktiivisesti mineraalimeikkipohjia, vaikka toki edelleen käytän myös muuta kosmetiikkaa ja voidemaisiakin pohjia. Tämän kaiken lisäksi olen myös palannut ravintolisien pariin, joita nyt voin sanoa kaivanneeni - ja paljon. 

Hyaluronihappo ja kollageeni taitavat olla nyt suurimmassa suosiossa, mutta muistaakohan kukaan sitä aikaa, jolloin Q10:ä mainostettiin yhtä lailla? Itse muistan etenkin Nivean Q10-voiteet. Siihen aikaan Q10 oli yksi parhaista aseista ikääntymiseen hidastamiseen ja on se itse asiassa vieläkin, vaikka nykyään se onkin jäänyt vähemmälle huomiolle. Q10 antaa kollageenin tapaan iholle kimmoisuutta, mutta tekee se muutakin: Lukuisien tutkimusten mukaan se on myös tärkeä sydämen terveydelle ja koko keholle. 

Kun viime vuonna käytin ensimmäisen purkillisen Luontaistukun Q10-lisäravinnetta, huomasin ihossani jo silloin selvän eron. Purkin loputtua ajattelin kuitenkin, ettei Q10 olisi minulle siltikään niin välttämätön ja ihonhoidolla saisin samanlaisia tuloksia aikaiseksi. Jossain vaiheessa huomasin, että ravintolisät tipahtivat elämästäni kokonaan. Elin useita kuukausia täysin ilman ravintolisiä, mutta nyt ajatellessani tuota aikaa jälkikäteen, kärsin sinä aikana monista ongelmista: iho oli huonokuntoinen, elämä tuntui erityisen stressaavalta ja nukuin huonosti. Suolistoni oli myös aivan sekaisin. Kaikilla näillä asioilla oli varmasti myös yhteys toisiinsa. Elämäntapamuutokset ovat auttaneet selättämään näitä ongelmia, mutta lisäravinteet ovat varmasti tuoneet myös oman vaikutuksensa, vaikka pelkkiä pillereitä popsimalla ei ongelmista eroon pääsekään. Kuitenkin käytettyäni nyt parin kuukauden ajan vitamiineja, Omega-rasvahappoja ja muita ravintolisiä päivittäin, huomaan eron niin ihossa kuin olossakin.


Aion kertoa teille muistakin ravintolisistä, jotka olen omassa käytössäni todennut hyviksi, toimiviksi ja tärkeiksi, mutta aloitan Q10:llä eli ubikinonilla. Se on rasvaliukoinen, vitamiinin tapainen yhdiste, jota esiintyy elimistön kaikissa soluissa. Ravinnosta sen saantimahdollisuus on kuitenkin aika vähäinen, vaikka lihassa, sisäelimissä, soijaöljyssä, sardiineissa, makrilleissa ja maapähkinöissä onkin pieniä määriä ubikinonia. Elimistössä sitä muodostuu jatkuvasti maksan toimesta, mutta ikä, sairaudet ja tietyt lääkkeet vähentävät sen määrää. Itse satuin olemaan kasvissyöjä, joten Q10:n lähteet ovat minulla senkin osalta vähissä. 

Lääkkeistä esimerkiksi suun kautta otettavat diabeteslääkkeet ja kolesterolilääkkeinä käytettävät statiinit saattavat myös vähentää ubikinonin määrää ja estää sen vaikutuksia. Lisäksi ubikinonia käytetään sydänvaivojen tukilääkityksenä. Tässä tapauksessa Q10:n käytöstä saattaa olla hyötyä, koska ubikinoni vähentää näiden lääkkeiden aiheuttamia sivuvaikutuksia. Esimerkiksi beetasalpaajathan hidastavat sydämen sykettä ja itselläni on jo kohta kymmenisen vuotta ollut jokapäiväisessä käytössä migreenin estolääkityksenä beetasalpaajien ryhmään kuuluva lääke, jota käytetään pääasiassa sydänlääkkeenä. 


Viime vuonna Ilta-Sanomien sivuilla uutisoitiin myös amerikkalaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan migreenikohtauksille saattaa altistaa tiettyjen vitamiinien, kuten D-vitamiinin, B2-vitamiinin, Q10:n ja folaatin puute. Näistä etenkin Q10:n ja B2-vitamiinin kerrotaan voivan helpottaa migreenioireita. Jopa suomalainen neurologian erikoislääkäri vahvistaa artikkelissa, että B2-vitamiinin ja Q10:n yhteys migreeniin on tiedetty jo vuosia. En toki vihjaa, että Q10 karkoittaa migreenin kokonaan, vaikka sen merkitystä migreenissä on tutkittu jo vuosia. Kokeilu ei siltikään varmasti ole pahitteeksi, kun sillä on todettu olevan monia positiviisia vaikutuksia. Erään kanadalaisen tutkimuksen mukaan ubikinonin puute saattaa olla yhtenä syynä jopa lapsettomuuteen ja kliinisessä tutkimuksessa lapsettomuudesta kärsiville naisille onkin annettu ubikinonia tietty määrä päivittäin. Ubikinonia on käytetty myös jopa syöpäsairauksien täydentävänä hoitona, kun on huomattu, että syöpää sairastavilla on veressään vähemmän ubikinonia verrattuna terveisiin. Urheilijalle ubikinonin kerrotaan antavan energiaa ja nopeuttavan palautumista urheilusuorituksen jälkeen sekä estävän lihasvaurioita. Näistä maininta täällä.

Omalla kohdallani olen huomannut Q10:n vaikuttavan positiivisesti ihon kuntoon, eikä sekään ole mikään pikkuseikka, kun miettii, että ubikinonin pitoisuus on korkeimmillaan yleensä 20-vuotiaana ja alkaa sen jälkeen pienentyä radikaalisti. 40-vuotiaalla vähennys on jo 30%, 60-vuotiaalla Q10:n määrä on enää puolet parikymppiseen verrattuna. Sydänlihaksen ubikinonin pitoisuus vähenee iän myötä jopa yli 70%, mutta lukemani mukaan ubikinonilisällä voidaan vaikuttaa siihenkin. 

Tästä tulikin nyt todellinen Q10:n puolesta puhuva postaus, mutta oikeastaan yllätyin itsekin ubikinonin valtavista positiivista vaikutuksista. Vaikka itselläni suurin ero on näkynyt ihossa, päätin, että jos jossain vaiheessa uskaltaudun jättämään migreenin estolääkityksen pois, kokeilen silloin nostaa päivittäistä Q10-annostusta ja katsoa miten käy. Toki keskustelen asiasta myös lääkärini kanssa.

Suomen Luontaistukun Ubikinoni Q10-ravintolisä (60 kapselia) saatavilla hintaan 21,90 euroa. Ohjeistus annostuksen suhteen on 1 kapseli päivässä. Saatavilla on myös edullisempi satsi, johon kuuluu 3 purkkia eli 180 kapselia hintaan 44,90 euroa.

Oletteko te syöneet Q10-ravintolisää tai miettineet kokeilevanne? Entä miltä ravintolisät aiheena kuulostaa; haluaisitteko lukea lisää käytössäni olevista ravintolisistä?








Lähteinä: terve.fi, Ilta-SanomatTritolonen.fi.
Share:

4 kommenttia

  1. Mielenkiintoinen postaus, kiitos. Kiva, että olet jaksanut perehtyä asiaan ja kirjoittaa selkokielisesti:) Kaikista ubikinonin vaikutuksista en tiennytkään, olen pitänyt sitä ei-niin-ihmeellisenä aineena. Nyt valaistuin:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sari! Tosi kiva kuulla, että pidit postauksesta ja sait uutta tietoa! :)

      Poista
  2. Kiinnostavaa, kiitos! Kollageenilisää olen ajatellut, myös tämä kuulostaa hyvältä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että pidit postauksesta! Kollageenilisää hehkutan minäkin :) Tämä on toinen, jolla on ollut ihan selkeä vaikutus ihoon! Suosittelen todellakin kokeilemaan.

      Poista

Mielipiteitä, ajatuksia tai muuta kommentoitavaa? Kiitos kommentistasi!

© Beauty Highlights | All rights reserved.
Blog Layout Created by pipdig