torstai 2. toukokuuta 2019

Mihin kaikkeen jooga auttaa?



Joogasta on tämän kevään aikana muodostunut minulle oikea henkireikä. Se on tuonut helpotusta hetkittäiseen ahdistukseen kuin kiireeseenkin, madaltanut stressitasoja ja auttanut pysähtymään hetkessä. Se on muistuttanut pitämään katseen tässä päivässä ilman vilkuilua menneisiin tai murehtimista huomisesta. Se on tuonut mielenrauhaa ja opettanut irtipäästämistä kaikesta ympärillä olevasta. Joogassa kun on tärkeintä keskittyä hengityksen kautta juuri kuluvaan hetkeen.

Alkuvuodesta huomasin salitreenien jääneen. Kovilla painoilla kroppaa haastaminen ei jotenkin enää innostanut. Sen sijaan tulin ostaneeksi sarjakortin joogaan. Muutamien tuntien jälkeen huomasin, että lempeä hot jooga ja etenkin yin jooga osoittautuivat itselleni kaikkein mieluisimmiksi. Yin joogassa syvennytään pitkiin venytyksiin, jotka kestävät useita minuutteja. Voi kuulostaa siltä, että tunnilla täytyisi olla jotenkin erityisen taipuisa ja notkea, mutta ei, yin joogassa perusperiaatteena on nimenomaan se, että lihakset pidetään mahdollisimman rentointa ja kroppaa ei pakoteta mihinkään ääriasentoihin. Vain siihen, mikä juuri siinä hetkessä tuntuu omalle kropalle hyvältä. Siksi yin jooga sopii loistavasti myös aloittelijoille ja ensikertalaisille.

KUVAT: Charlotta Eve 

Olen viimeisen kolmen kuukauden aikana kokenut viikottaiset joogatunnit niin voimaannuttavina keholle ja mielelle, että halusin koota ihan oman postauksen keskittyen siihen, mihin kaikkeen joogasta on apua - ja etenkin yin joogasta, jota itse suosin. Pyrin käymään yin jooga -tunneilla vähintään kaksi kertaa viikossa, joskus kolmekin. Tuntuu, ettei ole parempaa tapaa lopettaa kiireistä työpäivää (tai vapaapäivää) kuin syventymällä yin joogaan. Sen jälkeen olo tuntuu niin rennolta ja uudestisyntyneeltä! Ja minä kun vielä vuosia sitten ajattelin, ettei ainakaan yin jooga olisi oma juttu, koska "siinähän pitää taipua ihan äärimmäisyyksiin ja olla hampaat irvessä samassa asennossa ikuisuus".


"Tule sellaisena kuin olet"


Monesti luullaan, että joogatakseen täytyy olla tietynlainen. Luonnostaan timmi, urheilullinen, notkea tai voimakas. Toisen nimen pitää vähintäänkin olla "mindfulness", ja rauhoittumisen käydä aivan luonnostaan. Eihän joogaamaan voi mennä ylikierroksilla käyvä kankea henkilö, joka ei koskaan ole kokenut itseään urheilulliseksi...

Väärin! Joogan aloittamiselle ei ole mitään erityisiä kriteereitä. "Tule sellaisena kuin olet" -slogan sopii minusta joogaan täydellisesti. Siksi minäkin uskallan aiheesta kirjoittaa. Arastelin nimittäin joskus aikoinaan tunnille menoa, koska koin, etten ole "jooga-tyyppiä". No, sellaista "tyyppiä" ei ole olemassakaan. On vain sinä, sellaisena kuin olet!

Mihin kaikkeen jooga siis auttaa? Mitä hyötyä siitä on omassa arjessa?


1. Lempeä, mutta tehokas tapa huoltaa omaa kehoa ja mieltä

Yin joogassa saa edetä juuri omaan tahtiin, pakottamatta kroppaansa mihinkään. Lempeys tuottaa lopulta tulosta, sillä vähitellen alkaa huomata sitkeämpienkin jännityskohtien aukeavan. Yin on siis lempeä tapa huoltaa omaa kehoa ja mieltä, mutta hyvin tehokas sellainen. Sitä suositellaan etenkin kiireisille ja istumatyöläisille, koska se lisää kehon liikkuvuutta ja samalla rauhoittaa mieltä. Vaikutuksen kyllä huomaa jo parin kerran jälkeen, ellei jo ensimmäisellä kerralla!


2. Auttaa itsensä hyväksymisessä ja kiireen karistamisessa

Yin jooga on kuin tehty nykypäivän hektistä elämänmenoa varten, jossa helposti ajaudutaan suorittamisen raiteelle ja jatkuvaan oravanpyörään. Yin joogassa vain ollaan. Hyväksyen, omia rajoja kuunnellen ja niiden mukaa edeten. Vaikka harjoituksen alussa kävisi kuinka ylikierroksilla, se on kumma, miten 90 minuutin jälkeen kiireinenkin olotila on vaihtunut rauhaan. Omaan tahtiin eteneminen auttaa myös itsensä hyväksymisessä. Tunneilla muistutetaan jatkuvasti, että asennoille ei ole oikeaa muotoa eikä pidä verrata itseään muihin. Siksi jokainen joogaaja keskittyy tunnilla vain itseensä ja tekee asanat (=joogaliikkeet, asennot) sen mukaan, mikä omalle kropalle tuntuu siinä hetkessä hyvältä. Tästä syystä myös tunnelma salissa on lempeä ja hyväksyvä.


3. Pistää kuona-aineet kehossa liikkeelle

Voisi luulla, että tehokas salitreeni tai kunnon juoksulenkki olisi se, joka pistäisi kropassa nesteet vauhtiin. Mutta ei, yin jooga on itse asiassa myös tehokas keino saada kehon kuona-aineita liikkeelle. Asennoissa ollaan juuri siksi useamman minuutin, sillä lihasten sijaan keskitytään nimenomaan sidekudosten venyttämiseen, jotta aineenvaihdunta sidekudosalueilla lisääntyy ja haitalliset kuona-aineet pääsevät poistumaan kehosta. Tästä päästäänkin seuraavaan kohtaan, eli yin jooga myös...


4. Tasoittaa ihonsävyä ja antaa iholle uutta elinvoimaa

Etenkin tämä seikka oli se, joka minun piti kokea useamman kerran, ennen kuin aloin uskoa siihen. Totuus nimittäin on, että olipa meikitön iho kuinka samean sävyinen tahansa mennessäni joogaan, näyttävät kasvot aina yhtä kuulaalta, kun poistun sieltä! Vaikutusta voisi verrata jopa kasvohoitoon. Ihonsävy on joka kerta tasaisempi, kun 90min yin-sessio on ohitse. Ihonhoitohulluna tämä on tietenkin seikka, josta intoilen kerta toisensa jälkeen. Katja Kokkoa lainatakseni, yin jooga on kasvoille kyllä melkoisen edullinen face lift! Vaikutus johtuu nimenomaan kuona-aineiden poistumisesta.


5. Vähentää ahdistuksen tunteita

Ahdistuksen kanssa kamppailu ei ole ehkä se yleisin syy hakeutua joogaan, mutta minä olen huomannut joogan myös auttavan omaan ahdistukseeni, josta kärsin ajoittain. Viimeksi eilen astellessani joogasaliin koin suunnatonta ahdistusta ja melkein jäin jopa kotiin, kun kohtaus tuntui estävän lähdön ihmisten pariin. Silti menin, enkä katunut. Lähtiessäni tunnilta koin taas olevani oman itseni ohjaksissa ja ahdistuksen laskeneen minimitasolle. Niin jonninjoutavalta kuin se voi jostakusta kuulostaakin; hengittely, pysähtyminen ja oman kehon kanssa työskentely auttaa. Se palauttaa taas yhteyden omaan itseensä.


Oletko sinä kokeillut yin joogaa tai muita joogamuotoja? Entä onko sinulla ollut ennakkoluuloja joogaa kohtaan? Voisitko kuvitella kokeilevasi yin joogaa joku kerta? 















Share:

9 kommenttia

  1. Kuulostaa kyllä just sellaiselta harrastukselta mitä nyt tarvitsisin tähän hetkeen. Monesti on pitänyt mennä joogaa kokeilemaan, mutta en ole vielä uskaltanut. Syyt ovat ihan samoja kuin sinäkin tässä kerroit, eli näköjään turhia pelkoja! Nyt kyllä rohkaistun ja menen sinne tunnille viimeinkin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä niin tiedän tuon tunteen! Alussa jätin menemättä niin monta kertaa vain siksi, etten yksinkertaisesti kehdannut. En kokenut itseäni joogatyypiksi, enkä todellakaan miksikään mindfulness-tyypiksi. Ajattelin kans, etten ole buddhalainen, enkä voi mennä sinne kumartelemaan mitään buddha-patsaita - no hei, uutinen: kaikki nuo pelot oli turhia! Esimerkiksi ne tunnit, joilla mä käyn, niissä sanotaan lopuksi ihan vain "kiitos" eikä "namaste". Mitään patsaita ei tarvitse kumarrella ja tunnilla on kaikenkokoisia ja -ikäisiä. Jokainen tekee liikkeet ihan omien rajojensa sisällä eikä kukaan pälyile, että miten sä ne liikkeet teet, vaikka siltä musta alussa tuntuikin. Tykkään yin joogasta siksikin, että siinä ollaan suurimman osan ajasta silmät kiinni ja venytellään eri asennoissa. Siinä vaan saavuttaa niin sellaisen tasapainoisemman ja rauhallisemman tilan, mitä mä todellakin omaan arkeeni toivotan tervetulleeksi :D

      Ihanaa, jos tämä postaus rohkaisee sua osallistumaan tunnille! <3

      Poista
  2. Emma/ thebeautysquares2. toukokuuta 2019 klo 22.24

    Kuulostaa ihanalta! Olen jo kauan halunnut aloittaa joogan, mutta en ole löytänyt itselleni sopivaa tapaa aloittaa. Mahdollisuuksia lähteä kotoa harrastamaan on vähän. Mutta tiedän jo että jossain vaiheessa joogaamiseni alkaa :) Kiitos ihanasta postauksesta, haluaisin ehdottomasti kokeilla yin-joogaa! Nämä eri joogat kun eivät ole vielä tuttuja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos itsellesi ihanasta kommentista! Olen tosi iloinen, jos tämä rohkaisee kokeilemaan yin joogaa. Se on todella ihana ja rauhoittava joogalaji :) Varsinkin hot yin jooga, jossa tehdään kaikki joogaliikkeet lämpöisessä salissa. Se tuntuu entistä rentouttavammalta ja "tehokkaalta", vaikka asennoissa ei ääripäihin kurotellakaan.

      Toivottavasti löydät itsellesi sopivan paikan, missä pääset kokeilemaan joogaa! :)

      Poista
  3. En ole itse "harrastanut" joogaa sitten lapsuuden päivien paria myöhempää yritystä lukuun ottamatta. Meillä lapsuudessa joogattiin usein, koska äitini oli joogasta innostunut ja jopa opetti sitä jossain vaiheessa. Lapsena en tosin pohtinut joogaa sen syvällisemmin, koin sen vaan hauskoina ja erikoisina liikkeinä. Myöhemmin olen kokenut joogan parissa enemmänkin suorituspaineita ja paradoksaalisesti hieman stressiäkin. Ehkä olen ollut väärissä paikoissa ja/tai väärin odotuksin. Pitäisi varmaan kokeilla uudestaan nyt, kun ymmärrystä on enemmän myös itseään kohtaan:)
    Kivaa viikonloppua Mia<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voisi kuvitella, että moni muukin on joskus ajatellut joogaa vain hassuina liikkeitä - oli sitten lapsi tai aikuinen :D Tuntuu, että joogan salat aukeaa vasta kunnolla sitten, kun pääsee oikeasti "sisälle" lajiin; löytää oikean paikan, missä joogata ja itselle sopivat ohjaajat. Kaikilla on nimittäin niin erilainen tapa vetää tunteja. Itsekin käyn vain yleensä samojen ohjaajien tunneilla, koska tykkään heidän tavasta pitää tunteja ja koen heidän äänet rauhoittaviksi. Kaikki tällaiset asiathan vaikuttaa, siksi aina sanonkin, ettei kannata luovuttaa, jos eka tai vielä toka tuntikaan ei niin nappaa. Joogalajeja ja -ohjaajia kun on niin laidasta laitaan :) Tiedän kyllä myös tuon stressin tunteen; sitä koin kyllä ensimmäisinä kertoina itsekin, kun mietin vain, mitä muut ajattelee mun kankeista yrityksistä tehdä liikkeitä, pysynkö edes mukana ja osaanko puoliakaan. Rauha oli kyllä niistä kerroista kaukana, vaikka kuinka yritin päästä tunnelmaan :D

      Ja hei, aika mahtavaa, että äitisi on aikoinaan ollut joogaohjaaja! <3 Oletteko koskaan keskustelleet aiheesta sen enempää? Olisipa mielenkiintoista kuulla, millaista jooga oli muutama vuosikymmen taaksepäin! Nythän se on niin vahvasti joka puolella, toista oli varmasti silloin - tai enhän minä tiedä, mutta siitä juuri olisi kiva kuulla :)

      Lempeää viikonloppua sinne, Sari! <3

      Poista
  4. Olen oikeasti miettinyt joogaa, mutta ajatellut juuri niin kuin tuolla kuvasit, että en minä sitä voi tehdä ja olen ihan liian iso taivuttelemaan itseäni. Jos vaikka ensin testaisin kotosalla joogaa! Ihan nyt jotenkin innostuin ideasta, kiitos Mia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ajattelin kuule ihan samoin: liian kankea ja en yhtään jooga-tyyppiä! Ilahduttavaa olikin huomata, miten joogassa oikeasti käy ihan kaikenikäisiä ja -kokoisia. Jokainen tekee liikkeet omia rajojaan kuunnellen, ja musta on ihanaa, kun jokaisella yin-tunnilla toistetaan, että yhtään ei tarvitse pakottaa tai miettiä, kuinka syvälle vierustoveri asennossa menee, vaan kuunnellaan sitä omaa kehoa ja mikä juuri siinä hetkessä ja sinä päivänä tuntuu parhaalta <3 Ohjaajat muistuttelee yin joogassa myös aina sitä, ettei ole edes tarkoitus venyä äärimmilleen, vaan olla mahdollisimman rentona. Siksi suosittelisin yin joogaa ensimmäisenä, jos haluaa antaa joogalle mahdollisuuden :) Hot yin jooga on mun suosikki!

      Ihanaa siis, jos innostut ja rohkaistut tämän postauksen myötä kokeilemaan joogaa! <3 Kannustan ehdottomasti. Siinä oppii myös lisää lempeyttä itseään kohtaan, kaikkien muiden positiivisten syiden lisäksi :)

      Poista
    2. Ja sekin piti vielä sanoa, että kummasti se taipuisuuskin lisääntyy, kun vaan käy tunneilla. Ihan siis huomaamatta!

      Poista

Mielipiteitä, ajatuksia tai muuta kommentoitavaa? Kiitos kommentistasi!

© Beauty Highlights | All rights reserved.